2A5A8888

Archetyp Milenky

BOHYNĚ MILENKA (Afrodité, Istar, Freya, Isis, Lada)

Bohyně Milenka je v mém pojetí nejvíce podobná energii Čarodějky. Vnímám ale jako nadmíru důležité tento aspekt nás žen neoddělovat od role matky, protože to je to, co se v naší společnosti často děje. Matka, nebo milenka? Matka, nebo čarodějka? Milenka je propsána hluboko v nás bez ohledu na jakékoliv archetypy. Je to naše ženská podstata „milovat“ a milováním se spojovat s nejhlubším zdrojem lásky v nás a tímto zdrojem vyživit také vše kolem nás.

Tento aspekt ženstvi, aspekt Milenky nemohu jednoduše zařadit jasně do žádné škatulky. Patří jakoby ke všem měsíčním fázím, ke všem ženám-bohyním, které potkáváme v průběhu našeho života a menstruačního cyklu. Je součásti Panny, Matky i Vědmy-Stařeny. Nejvíce jí ale můžeme vnímat ve fázi čarodějky ubývající měsíc, podvečer, energie vody a zurčení energie. Představuje sílu ženské sexuality, schopnost žít vášeň a extázi, hluboké přijetí sebe sama a všech svých stínů i světel. Chce se napít ze samotné studny života a vesmíru. Chce býti katarzí nefungujícího a jako takovou ji často potkáváme. Pozvedává sexualní vědomí ženám i mužům – někdy nedobrovolně: to jsou ty zatracované a nenáviděné milenky“… Kdysi mi jedna žena napsala do e-mailu následující: „Kněžka lásky přinášela požehnání do rodin, kde zatuhla energie, pomohla ji rozproudit, zvedla mužovu energii a pak se v tom vztahu (manželství) narodilo dítě, které neslo vyšší vibraci… Celé manželství bylo povzneseno a dobře se mu dařilo.“

To je princip posvátné prostitutky. Přináší vědomí posvátné sexualní energie do našich životů. Na určitý čas ztělesňuje Bohyni lásky a uctívá ji milováním a láskou. Má v sobě dar, který mužům dovoluje uvidět skrytou síť života a všechny neviditelné souvislosti. Svým darem smí proměňovat pro Nejvyšší možné. Umožňuje zachování lásky.

Čarodějka je žena spojená s ubývajícím měsícem, magická, nepopsatelná a nepředvídatelná součást ženské duše, která miluje tvoření – ale jinak než archetyp Matky. Není to tvoření a péče o nový život, ale o plody její duše. Svůj život se naučila tkát ve své mysli, skrze své myšlenky tvoří svůj svět. V jejím kokonu se láme světlo, ale ještě nezapočala temnota novoluni. Potřebuje být v souladu se svou duší, je to čarovná žena v nitru, která zvedá společenská témata a stává se jejich hlasem. Ačkoliv její energie pomalinku klesá do hlubin těla a duše, začíná více a více vnímat své potřeby, touhu po očistě, kreativitě a tvoření. Není-li tato energie naplněná, obrací se do destrukce a ničí. Stává se frustrovanou, nenaplněnou a nenaplnitenlou. Pro mě je aspekt Čarodějky velmi důležitý: integruje v sobě energii panny, milenky, matky, manželky, královny i vědmy. Má v sobě kousek z každé. Neodděluje, ale spojuje. Je usazená ve svém ženství a ve svém ženském těle. Může být světicí i děvkou. Vyléčila v sobě rozštěp mezi sexualitou a spiritualitou. Ví, že je kněžkou, která zná cestu za hranici poznatelných světů: dávnou kněžkou ze starověkých chrámů, kdy ženství bylo uctíváno a myrha voněla na jejich stehnech. Pochopila, že může být proměnou i spouštěčem proměny pro své blízké, které opatruje v srdci. Je dospělou ženou, vědomou si svých kvalit, svých stínů a svého svètla.

Dle kruhu čtyř směrů ji snadno zařadíte k západní části kruhu, a to k aspektu dozrávání, pozdní dospělosti a individuálních témat duše.

Charakteristikou tohoto aspektu Bohyně tedy je:

podzim, podvečer a soumrak, ubývající měsíc, hranice mezi světlem a tmou, svátek podzimní rovnodennosti, vnitřní magie, propojení se zdrojem, ochota setkat se se svým stínem, tvoření a ničení, vnitřní rozpory, individuace.

V měsíčním cyklu je to premenstruační fáze, kterou mnoho žen nemá rádo, protože napětí v jejich psychice a posléze těle je nesnesitelné. Jsou to právě hraniční aspekty, které nás nutí běsnit a stát se obávanou „premenstruační ženou“. Myslím, že je to jen nepochopení vlastních cyklů a naladění se na hlas duše, která v tento čas silně promlouvá skrze chuť něco tvořit, psát, uklízet, třídit, omývat, rozdělovat, co chci a co nechci. Miranda Gray v knize Rudý měsíc tuto fázi popisuje jako velmi kreativni – a já s ní musím souhlasit. Pokud si dovolím být v souladu se svou tvořivostí a psát nebo vymýšlet různé myšlenkové mapy, pobývat si se svými nápady, netrápí mě onen psychický přetlak, který by se mohl projevit jako fyzické nepohodlí.

Text jsem převzala z knihy ŽENSKÉ RITUÁLY od Barbory Zemanové

 

Více o Cestě za ženskými archetypy zde.